maandag 27 januari 2014

Interview met mevrouw J. Janssen (klastitularis A202)


Welk vak geeft u?
Dit schooljaar geef ik de vakken Nederlands en GPS. Vorige schooljaren gaf ik ook nog Frans en Engels.

Welk vak verkiest u ?
Ik verkies een combinatie van verschillende vakken. In één klas Nederlands en Engels kunnen geven, is voor mij een TOP combinatie!

Welk vak zou u graag kunnen, maar kan u totaal niet?
Ik zou graag wat meer inzicht hebben in het vak geschiedenis en het vak koken of STV lijkt me ook fantastisch om te geven, maar dat lijkt me toch niet zo simpel.

Wat is het leukste aan lesgeven?
Het leukste aan lesgeven is wanneer je alle gezichtjes naar het bord/scherm of jou ziet kijken, wanneer je alle hersenen hoort werken, wanneer iemand in de klas eens een goede grap maakt en wanneer iedereen op het einde van de les dan mee is en ook de laatsten ‘Nuuuuu snap ik het’, roepen, dan is de les geslaagd.

Zijn alle leerlingen voor u gelijk of zegt u “meestal wel maar ik heb toch een paar favoriete”?
Alle leerlingen zijn gelijk. Ik zal voor iedereen mijn uiterste best doen. Er is wel een verschil dat het met sommige leerlingen beter klikt. Dat komt vaak omdat je dezelfde interesses hebt  of bepaalde leerlingen zoeken wat meer contact door eens een mailtje te sturen met een vraag of een verhaal. Sommige leerlingen staan graag dicht bij de leerkracht en anderen houden het contact met de leerkracht puur zakelijk. En daar is allemaal niets mis mee.

Hoe zou u een leerling vertellen dat hij/zij stinkt?
Goh, dat is een moeilijke vraag hoor. Ik zou het uiteraard subtiel aanpakken. Na een les L.O. zou ik bijvoorbeeld kunnen zeggen: ‘Amaai, jullie zijn er precies stevig tegenaan gegaan. Zet maar snel een raam open!’ Maar als het effectief iets is wat alle dagen voorvalt, dan zou ik de leerling uitnodigen voor een persoonlijk gesprek of een gesprek voeren met de ouders. Uiteindelijk ben ik ervan overtuigd dat leerlingen die problemen hebben met persoonlijke hygiëne geholpen moeten worden. Als leerkracht ben ik er om het probleem te signaleren en als het probleem diepere oorzaken heeft, dan wordt ook vaak het CLB ingeschakeld om te helpen en vooral ook om gesprekken te voeren.

Heeft u spijt van een belangrijke keuze in u leven?
Spijt is een groot woord, maar als ik de tijd kon terugdraaien dan zou ik inderdaad wel een paar andere keuzes maken. Ik heb een beetje spijt dat ik niet doorgezet heb in mijn opleiding grafische vormgeving. Maar dan zou ik natuurlijk nu niet titularis zijn van die fantastische klas A202!

Wat zou u doen als u  de lotto zou winnen?
Als ik de lotto win, dan zou ik mezelf en de mensen rondom mij goed verwennen. Ik zou ook een mooi huis bouwen of kopen, regelmatig goed gaan shoppen, ik zou Plopsaland een keertje afhuren voor mijn zoontje en al zijn vriendjes en ik zou vooral heel veel op reis gaan.

Heeft u een speciaal talent?
Een echt talent heb ik niet. Ik heb ook niet zoveel tijd om een talent te leren. Ik vind van mezelf dat ik wel goed kan koken en bakken. Ik hoop ook dat ik het lopen kan volhouden. Sinds augustus ben ik bezig met langeafstandslopen. En voor de rest hoop ik dat mijn talent het lesgeven is, maar dat kan ik alleen maar aan jullie vragen hé!

Heeft u allergieën?
Ja, ik heb veel contactallergieën: nikkel, chroom en andere metaalsoorten.

Hoe was u in de klas in het tweede middelbaar?
Ik was vooral heel braaf en niet mondig. Zo mondig als de leerlingen die nu in het tweede jaar zitten, was ik niet hoor. Ik studeerde goed en haalde ook mooie resultaten. Ik wed vaak met de leerlingen om dezelfde punten te halen als ik deed in 2MOW. Ik zal je binnenkort mijn rapportje eens tonen. Je gaat nog verschieten!

Wat is de grappigste situatie die u ooit meemaakte in de klas?
Dat zijn er zoveel dat ik me dat niet meer kan herinneren. Het zijn vaak kleine grapjes die je mee moet maken tijdens het lesgebeuren. Anders is de fun er vaak af!

Heeft u ooit grappen uitgehaald met leerkrachten toen u jong was?
Nee, dat durfde ik niet hoor.

Hoe zou u leerlingen stimuleren om te studeren?
Ik zou allereerst proberen te tonen dat de verschillende vakken die jullie krijgen wel effectief ergens voor dienen. Ik probeer ook altijd enthousiast les te geven. Het is niet alle dagen even gemakkelijk en het publiek dat voor je zit, speelt daarin ook een rol. Uiteindelijk is het de bedoeling dat jullie uitgroeien tot verstandige en stijlvolle mensen die hun weg gaan vinden in de maatschappij. Mensen die zelfstandig beslissingen gaan kunnen nemen en die mooie aanbiedingen voorgeschoteld gaan krijgen. Dat allemaal komt niet vanzelf. Daarvoor moet je eerst bewijzen dat je het één en ander kan en weet. En dat doen we op school. De school opent deuren voor diegene die het serieus nemen en die willen tonen wat ze waard zijn. De enige voor wie je op school je best moet doen, is voor jezelf!

Wat zijn u ambities voor 2014?
Waar ik van droom in 2014 is:
  • ·      heel veel zonnige dagen, want ik vind de winter (regen, wind, sneeuw, hagel, koude…) echt niet leuk.
  • ·      een goede gezondheid voor iedereen, want dat kan je helaas niet kopen
  • ·      minder afval in de klassen, op de speelplaats, in de straten, op de wereld
  • ·      een oplossing voor alle mensen in Syrië
  • ·      een A-attest voor iedereen die het verdient
  • ·      een goede start van mijn zoon in de kleuterschool. Hij gaat op 10 maart voor het eerst naar school! Spannend!!!!!!!!!!
  • ·      een blijvende goede band met mijn collega’s
  • ·      stiekem hoop ik ook wel op opslag :-), want ik wil ook wel graag een Iphone of een nieuwe handtas
  • ·      en heel veel LIEFDE 
door Lore & Lore (A202)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten